Václav Laurin a Václav Klement


 

Václav Laurin se narodil 27. září 1865 v Kamení u Pěnčína blízko Turnova. Vyučil se v Mladé Boleslavi a zpočátku pracoval jako zámečník. Měl výjimečný technický talent a současně byl velice manuálně zručný. Byl velmi tichý a skromný člověk a veškeren čas zasvětil technice. Na rozdíl od svého společníka Václava Klementa byl spíše technikem a konstruktérem.
Václav Laurin zemřel 3. prosince 1930.

Václav Klement se narodil 16. října 1868 ve Velvarech. Byl původně knihkupec, vynikal však organizačním nadáním. Nebyl tak technicky zdatný jako Václav Laurin, měl však výjimečný talent obchodní, uměl jednat s lidmi a měl cit pro vedení firmy. Jinak to však byl člověk příkladně skromný a dbal především na prospěch firmy. Vícekrát učinil jako představitel firmy rozhodnutí, které omezilo jeho práva a pravomoci, ale prospělo firmě.
Václav Klement zemřel 13. srpna 1938.

 

V roce 1895 oba založili v Mladé Boleslavi firmu Laurin & Klement a začali vyrábět jízdní kola pod značkou Slavia. Výroba byla velmi úspěšná a brzy se firma rozrostla na 12 zaměstnanců. V další nově postavené výrobní hale pracovalo už 40 lidí.

Od roku 1899 začali vyrábět motocykly. Brzy se dostavily úspěchy na výstavách doma i v zahraničí, ale i ve sportovních soutěžích. V roce 1902 motocykly L&K slavily úspěch v závodu na trati Paříž – Vídeň. Trať byla dlouhá 1430 km a do cíle dojely jen stroje značky Laurin & Klement, a to bez poruchy a za 31 hodin. Úspěchy motocyklů byly tak velké, že se oba rozhodli zrušit výrobu jízdních kol a věnovat se plně motocyklům. V roce 1903 už měla firma asi 200 zaměstnanců a vyráběla přibližně 2000 motocyklů ročně.

V roce 1905 začala firma vyrábět automobily. V roce 1907 byla firma rozšířena, přeměněna na akciovou společnost a došlo ke zrušení výroby motocyklů. V roce 1912 byla k firmě Laurin & Klement připojena liberecká automobilka. V roce 1925 byla firma začleněna do automobilky Škoda a vlastně tak došlo k zániku značky L&K, neboť nově vyvinuté automobily již nesly Škodovo jméno. Výrobě automobilů tak Václav Klement zajistil budoucnost, i když ztratil jakékoli rozhodovací právo a vliv.

 * * *

Použito materiálů:
http://www.fazole.cz/platek/art.asp?id=4609

http://mujweb.cz/www/mcb.cz/galerie/Lak/lak.htm
http://auta5p.car.cz/katalog/laurin_klement/l_k.htm

http://www.deloreaneskoda.hpg.ig.com.br/historiask.htm
http://www.skoda-vintage.it/storia.html

Daniel BernoulliPřehled článkůStephen Hawking